Thursday, February 5, 2009
Νεκρολογία έτσι για διάλειμμα
Ο Ναυτίλος της Τετάρτης κάνει το δικό του σχόλιο για την έκθεση της Τεχνόπολις “Bodies” .
«Κάποιοι φουκαράδες μάλλον θα ήταν ως άνθρωποι αυτές οι σοροί -ζητιάνοι, παρίες, πρόσφυγες, φυλακισμένοι, αιχμάλωτοι, στρατιώτες- νεκροί που δεν τους αναζήτησε κανείς, ώστε να τους αποδώσει τα πρέποντα κατά την έξοδό τους από τούτον τον κόσμο. Ανυπεράσπιστοι νεκροί, βεβηλωμένοι, σκυλευμένοι. Στο... έλεος της ύβρεως. Που όμως εκτίθενται με τέλεια άνεση σε μια χρήσιμη θέα που, λένε, διδάσκει. Πλην όμως ο τρόπος που διδάσκει κανείς κάτι πρέπει νάχει την ίδια αξία με αυτό που θέλει να διδάξει, αλλοιώς τη δουλειά μπορεί να την αναλάβει κι ο Μέγγελε.»
Λίγο μελό το σχόλιο του Ναυτίλου μπορεί να πει κανείς καθώς νεκροί ήταν ούτως ή άλλως, οπότε γιατί να χάσει κάποιος την ευκαιρία για μια τέτοια έκθεση?
Από την άλλη δεν είναι λίγο ύποπτη η όλη ιστορία προμήθειας των πτωμάτων, με ολίγη από μαύρη αγορά, Κινέζικο κράτος, πολιτικούς κρατούμενους, εκτελέσεις και πάρα πολύ κέρδος από μια υπόγεια βιομηχανία εκμετάλλευσης τέτοιων «προϊόντων»?
Εγώ θα πήγαινα πάντως.Λίγο το μυστήριο, λίγο το hype, λίγο το ότι συμπαθώ τους Κινέζους...δε βαριέσαι. Εξάλλου μετά θάνατον είτε συνεισφέρεις στον κύκλο του αζώτου και του άνθρακα, είτε βρίσκεσαι σε μια βιτρίνα απογυμνωμένος από δέρμα και τρίχες το ίδιο δεν είναι?
ΥΓ1: Μου αρέσει η ανθρώπινη περιέργεια, ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες.
ΥΓ2: Ελπίζω να δω μερικούς να οργιάζουν περί ορίων της τέχνης. Έχει πάντα γέλιο.
ΥΓ3: Κατά λάθος σήκωσα το ποστ πολύ σύντομα στο Whispering Planet...το έσβυσα όμως γρήγορα και ζητώ συγνώμη για το μπλέξιμο των γραμμών.
Labels:
Υποκειμενικά
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
22 comments:
ΕΓΩ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΟΝ ΝΑΥΤΙΛΟ ΠΑΝΤΩΣ.
ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ Η ΤΕΧΝΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΤΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΤΕΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΖΟΥΜΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΥΣΤΑΤΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ...
Πάντα ο θάνατος ήταν ένα από τα βασικά θέματα της τέχνης, ικανοποιώντας και μια από τις πιο "σκοτεινές" περιέργειες του ανθρώπινου νου.
Αυτό που μυρίζει παρακμή στην προκειμένη είναι ότι πλασάρεται ως έκθεση εκπαιδευτικού χαρακτήρα,αλλά χρησιμοποιεί "υλικό" ύποπτο...Επίσης η όλη μπίζνα έχει χοντρό κέρδος, οπότε η όποια "αισθητική" αξία και το εκπαιδευτικό όφελος του όλου πρότζεκτ,μάλλον για δικαιολογία μου φαίνονται.
αν αντεχα στη θεα ...θα πηγαινα απο περιεργεια.
τωρα για τον εκπαιδευτικο χαρακτηρα ..αν ηταν θα σπουδαζα ιατρική και θα περιμενα πως και πως το μαθημα της ανατομιας..Αν υποψιαστω οτι υπαρχουν στις Σχολες αγνωστου προελευσεως πτωματα..
πως το ειχε πει για για το ηθικο και το νομιμο ?
ασε καλυτερα θα παω να δω Damian Hirst
Δεν μπορώ να πάρω θέση αν δεν πάω να δω.
Ξέρουμε τι είναι ηθικό και τι ανήθικο.
Δεν ξέρουμε όμως αυτά τα δυο που συναντιούνται...
@cmd
Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σοκαριστική η εικόνα, καθώς αν και μακάβρια τα "εκθέματα",παρουσιάζονται με ενδιαφέρον τρόπο και εξιτάρουν το μυαλό.Ίσως γι αυτό το λόγο δεν πλασάρεται ως ένα μάθημα ανατομίας (θα συμφωνήσω εδώ με το Ναυτίλο στο σχετικό του άρθρο)αλλά κάτι μεταξύ τέχνης, freak show και τρενάκι του τρόμου...ο συνδυασμός της επιτυχίας κατά τη δική μου άποψη. Ηθικό, νόμιμο...εκεί ακριβώς έχει κολλήσει και το δικό μου μυαλό και απάντηση δεν βρίσκω.Μάλλον με καλύπτει αυτό που λέει ο Σπύρος παρακάτω όσον αφορά αυτή τη διάσταση.
to agnoousa na sou pw thn alh8eia to skhniko.nomizw 8a kanw kinhsh.oso gia to deutero ysterografo kai an exei plka h kyklikh auth syzhthsh.
pantws mono ekpedeutiko den mou fainetai.texnh?kai poios eimai egw 8a thn orisei?an to plasaroun ws tetoia, tetoia einai.
Εγώ πήγα και μου άρεσε πάντως.
Και δεν πλασάρεται ως τέχνη.
Πλασάρεται ως επιστημονική έκθεση για να μάθεις 5 πράγματα.. Τουλάχιστον οι επεξηγήσεις στα εκθέματα ήταν ιατρικού περιεχομένου.
Α ναι και κάτι άλλο. Τα σώματα δεν είναι σώματα. Απο ο,τι έγραφαν τα ταμπελάκια.Ή τουλάχιστον όχι όλα. Με μια διαδικασία τέλος πάντων, αφαιρούνται οι ιστοί και έχει μείνει το αποτύπωμά τους σε κάποιο πολυμερές υλικό.
Έχω μπερδευτεί για να είμαι ειλικρινής.
Από τη μία πλευρά όταν κάτι γίνεται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και βοηθάει στο να αποκτήσουμε μια διαφορετική οπτική, που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαμε, τότε εννοείται ότι θα είμαι από αυτούς που επικροτούν μία τέτοια κίνηση.
Από την άλλη πλευρά τα όρια στην προκειμένη περίπτωση είναι λεπτά.Δεν έχει διαφορά από το να βλέπεις μία καρδιά ή ένα οστό από ένα ολόκληρο σώμα?Ίσως όχι, ίσως ναι...δεν ξέρω.
Επίσης στο νετ ψάρεψα αρκετές αντιδράσεις ως προς τον τρόπο προμήθειας των πτωμάτων σε συνδυασμό με το παραεμπόριο οργάνων στην Κίνα.Θα με ενοχλούσε δηλαδή αν στα πλαίσια του εκπαιδευτικού και του επιστημονικού,κάποιοι βγάζουν κέρδος από όργανα για πούλημα και ταριχευμένα κουφάρια για επίδειξη με εισητήριο.Κάπως έτσι χαλάει η πιάτσα και για το τί είναι ηθικό στην επιστήμη.
Ανακεφαλαιώνω...Ναι θα πήγαινα από περιέργεια.Όχι δεν θα πήγαινα γιατί μια ξεχασμένη φωνή στο βάθος του κρανίου μου, μου λέει ότι κάτι δεν πάει καλά.
Προφήτα τα πτώματα είναι ταριχευμένα σε ακετόνη και ύστερα σε πολυμερές.Δηλαδή οι ιστοί δεν περιέχουν Η2Ο αλλά το πολυμερές και οι λιπώδεις ιστοί έχουν απομακρυνθεί.
Η έκθεση, που έχει προσελκύσει 11 εκατομμύρια επισκέπτες ανά τον κόσμο, πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων.
Μου φάνηκε σα μακάβρια φάρσα του Αρκά αλλά είναι αλήθεια....υπο την αιγίδα του εθν. οργ. Μεταμοσχευσεων! Φαντάζομαι ότι θα έχουν και κιοσκι πουθα δεχονται δωρεες με ταμπέλα "δωσε και σωσε"
Ωραίος ο bio.
ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ!
Άνθρωποι πεθαίνουν δίπλα μας(κοντά) και εμείς πάμε να δούμε τους πεθαμένους σε στυλ τέχνης.
ΘΑ ΘΥΜΑΜΕ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΓΑΖΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΚΟΙΜΑΜΕ>|!
ΕΣΕΙΣ? ΗΔΗ ΝΑΝΙ ΜΕ ΠΡΩΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΡΩΚΤΟΣΕΛΙΔΟ...
Βιο δεν έχω τιποτα μαζί σου αλλά και εγώ την αποψή μου λέω...
Σαν ταπεινός - - - -
- - -
"Ανθρωπος?"
Επαναλαμβάνω, ΔΕΝ παρουσιάζεται ως ΤΕΧΝΗ σε ΚΑΝΕΝΑ σημείο.
Αν έχουμε ηθική αντίρρηση για αυτό, τότε να πάμε να διαμαρτυρηθούμε και για τα πτώματα στις ιατρικές σχολές,τα οποία τα πετσοκόβουν καθημερινά. Και ποιος ξέρει που τα πήραν κλπ κλπ κλπ..
Πραγματικά εμένα δε με ενδιαφέρει καθόλου το ότι ένας νεκρός κινέζος από τα αζήτητα των νεκροτομείων, αντί να ταφεί, έγινε αφορμή να μάθει 11 εκατομμύρια κόσμος κάτι παραπάνω για το σώμα του...
Μερικοί μερικοί αντιδρούν λες και σκοτώσαν κόσμο επί τούτου για να φτιάξουν τα εκθέματα..
ε λίγο ψυχραιμία..
Για την πληροφόρηση όλων σας... Η original έκθεση αυτού του τύπου λέγεται "Bodyworlds" (http://www.bodyworlds.com/en.html)
και οι υπεύθυνη διαβεβαιώνουν ότι όλα τα
σώματα έχουν δωρηθεί επί τούτου (γιαυτό και
βλέπει κανείς και δυτικές φάτσες εκεί).
Η έκθεση "Bodies The Exhibition" είναι μούφα που
αντιγράφει το "Bodyworlds" με μοναδικό σκοπό το
κέρδος. Επιπλέον η εταιρεία αυτή λέει ρητά ότι
τα σώματα δώθηκαν από την κινέζικη αστυνομία
και δε διαβαιβεώνει κανέναν ότι δεν προέρχονται
από εκτελέσεις η από ανθρώπους τους οποίους
απλώς δεν αναζήτησε κανείς (http://en.wikipedia.org/wiki/BODIES..._The_Exhibition).
Προσωπικά τελείως δε με ενδιαφέρει καμία από
τις δύο εκθέσεις και τις θεωρώ ύβρη και ξεφτίλα.
Όμως στη δεύτερη γνωρίζω επιπλέον ότι οι
πρώην κάτοχοι των σαρκίων δε συνένεσαν σε
αυτή τη μεταχείρηση. Δεν είμαι θρησκευόμενος
καμίας θρησκείας, αλλά πιστεύω σε καθολικά
ιερά και όσια, και στην ευκολία με την οποία
το κοινό μπορεί να διαθφαρεί ώστε να δηλώνει
μετά μεγάλης επιστημονοσύνης και μηδενικής
παιδείας χοντρόπετσα τσιτάτα του τύπου:
"Εξάλλου μετά θάνατον είτε συνεισφέρεις στον κύκλο του αζώτου και του άνθρακα, είτε βρίσκεσαι σε μια βιτρίνα απογυμνωμένος από δέρμα και τρίχες το ίδιο δεν είναι?"
Αν ήταν όλα τόσο ξεφτιλισμένο ίσωμα, τότε
ίσως και οι εκπαιδευόμενοι χειρούργοι να
έκαναν τη μελέτη ανατομίας (πάνω σε πτώματα
που χρησιμοποιούνται στα πανεπιστήμια)
σε κοινή θέα, ώστε να "μάθουμε" όλοι κάτι.
Αλλά αντίθετα με τα περισσότερα
πανεπιστημιακά μαθήματα που είναι ανοιχτά
στο κοινό, η πρακτική μελέτη ανατομίας δεν είναι. Από σεβασμό στην αισθητική και στα ιερά
και όσια του κοινού. Από κατανόηση (από τη
μεριά των γιατρών) για το μακάβριον του
πράγματος. Και από διακριτικότητα εν γένει.
@Πετρούλα
Κάπου την πάτησε ο οργανισμός μεταμοσχεύσεων.Μπορεί να είναι "εντυπωσιακό" το όλο "θέαμα" αλλά δεν ξέρω κατά πόσο θα ευαισθητοποιήσει προς τη δωρεά οργάνων στη χώρα μας.Εδώ καλά καλά δεν δίνουμε αίμα.
@Jimmy
Eίσαι ελεύθερος εδώ μέσα Τζίμη να λες την άποψή σου και το ξέρεις πολύ καλά αυτό.
Η αντιπαραβολή με τους νεκρούς στα χαλάσματα και τα πετσοκομμένα πτώματα, δείχνει ότι τελικά είναι όλα μια τεράστια showbiz.
@Estarian
Γνωρίζεις ότι είμαι υπέρ της ψυχραιμίας και δεν βγήκα σαν καμία Λουκά να φωνάζει...Κι εγώ είμαι διχασμένος ως προς το θέμα καθώς προσπαθώ να συγκεράσω την περιέργια με το ηθικό του ζητήματος. Σίγουρα δεν είναι τέχνη αλλά διάβασε λίγο παραπάνω το σημείο που λέω αν όλα δικαιολογούνται στο όνομα της επιστήμης και πώς χαλάει η πιάτσα εις βάρος μας.Βρίσκω τον παραλληλισμό με τα μαθήματα ανατομίας άστοχο γιατί μην ξεχνάς ότι η "έκθεση" δεν είναι μπέχω...τουλάχιστον.
@Ανώνυμος
Δε διαφωνώ κάπου και αυτά που λες ήταν το έναυσμα για το άρθρο...όσο για το κύκλο του άνθρακα και του αζώτου είχε ως σκοπό να προβληματίσει από την κυνική πλευρά.
Και κάτι άλλο προς όλους εδώ. Αν εμχαμε δει το πτωμα του πατερα μας και της μάνας μας διαμελισμενο νομίζω πως δεν θα πηγαιναμε. Βλέπεις αυτή η έκθεση είναι προνόμιο ευπορων ανθρωπων.
Δεν έχουμε δει πτωμα από κοντα και πάμε εκεί να δουμε ένα. Ισως 1000 χιλιόμετρα ταξίδι να κάνεις και θα δείς πάνω από 100 πτωμάτα πολυ πιο "ζωντανα" και ίσως να βοηθήσεις να τά ξεφορτωθειτε.
Τωρα εδω μαλακιζόμαστε με τον θάνατο άλλων.
Υγ. Εξαιρουντεαι ιατροι κ λοιποι λόγω επιστημης.
Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα.
Να προσθέσω ότι έχω έντονη την υπόνοια ότι ο τύπος που έκανε την έκθεση έκανε απλώς μια αρπαχτή. Πιασιάρικο, προκλητικό το θέμα, τα πιάσαμε τα λεφτά μας.
Αν ήταν για εκπαιδευτικούς σκοπούς ας καθόντουσαν να φτιάσουνε τέλεια ομοιώματα. Να δούμε τότε πόσος κόσμος θα συνέρρεε. Μη μου πείτε ότι όλοι οι επισκέπτες της έκθεσης τρελαίνονται για άτλαντες ανατομίας και συναρμολογούμενα σωματάκια! Μη μου πείτε ότι όλοι αυτοί είχαν καμμιά καΐλα για την ανατομία! Μάλλον όχι, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Ούτε πιστεύω ότι απέκτησαν τώρα.
Και τι διδάχτηκαν ακριβώς; Θυμάται κανείς τώρα πού ήταν το συκώτι και πού η σπλήνα; Ή του έμεινε απλώς μια αόριστη εντύπωση και ένα εντυπωσιακό θέμα για κουβέντα μεταξύ τύρου και αχλαδίου; (πήγαμε κι εμείς εκεί, ναι, πολύ ωραία ήταν, όχι, καθόλου αποκρουστικό, ναι, πολύ ενδιαφέρον...)
Όπως είπα και στην σχετική μου ανάρτηση για το θέμα:
Αυτά που αποκαλούμε σώματα είναι ΑΝΘΡΩΠΟΙ. Ήταν και είναι. Και με τους ανθρώπους σχετιζόμαστε συναισθηματικά, όχι πραγματιστικά. Δεν θα πάμε να δούμε τον φίλο μας το Μήτσο που πέθανε σε τροχαίο, γδαρμένο και ανηρτημένο, "από περιέργεια" και "για εκπαιδευτικούς λόγους". Γιατί λοιπόν πάμε να δούμε τον Κινέζο που έμεινε στα αζήτητα; Επειδή δεν μας είναι και τίποτα βρε αδελφέ! Ξένο κρέας είναι!
Εγώ δεν θέλω να είναι ανώνυμοι αυτοί οι άνθρωποι. Θέλω να είναι επώνυμοι. Να ξέρω την ιστορία τους, να ξέρω πώς και γιατί βρέθηκαν εκεί. Αν πράγματι δώρισαν το σώμα τους από αγάπη για την επιστήμη και επιθυμία να εκτεθεί με τον τρόπο αυτό, ή αν το έκαναν υποκύπτοντας σε πιέσεις ή σε οικονομικές ανάγκες, ή αν τελικά δωρήθηκε ερήμην τους.
Η αντιμετώπιση του νεκρού ως αντικείμενο και ως έκθεμα αμβλύνει τα συναισθήματά μας. Μας αποξενώνει από τις ανθρώπινες σχέσεις. Εξανδραποδίζει τον νεκρό. Γιατί για να δούμε το πτώμα ως "σώμα" εκτεθειμένο για εκπαιδευτικούς λόγους, αποστασιοποιούμαστε συναισθηματικά, του αφαιρούμε την ανθρώπινη υπόστασή του.
Φυσικά αυτό συμβαίνει, σε κάποιο βαθμό, και στο ανατομείο, και στο νεκροτομείο. Γι' αυτό ακριβώς κοιτάζουμε να το περιορίσουμε στο απολύτως απαραίτητο και να μεταχειριστούμε τα σώματα με σοβαρότητα, όχι ως αντικείμενο "περιέργειας", και δεχόμαστε να τα "περιεργαστούν" μόνον αυτοί που πρόκειται να το χρειαστούν στη δουλειά τους. Η αποστασιοποίηση αυτή δεν είναι κάτι που επιδιώκουμε, είναι κάτι που θεωρούμε αναγκαίο κακό.
Δεν έχω πρόβλημα με τη θέα του ανατμημένου σώματος. Έχω δει σώματα στο ανατομείο και δεν τα βρίσκω αποκρουστικά. Βρίσκω όμως απωθητική, τρομακτική, ακόμη και αποτρόπαια την τόσο ανάλαφρη αντιμετώπιση που βλέπω να επιφυλάσσεται από πολλούς στον νεκρό.
Φυσικά η αντίληψη αυτή είναι απολύτως υποκειμενική. Καθένας έχει δικαίωμα να θέλει να ζει σε έναν κόσμο όπου ο νεκρός είναι αντικείμενο και όχι άνθρωπος. Εμένα να με συγχωρείτε, αλλά προτιμώ να διατηρήσω την επαφή μου με το συναίσθημα του σεβασμού προς τον νεκρό. Και άμα θέλω να μάθω ανατομία, υπάρχουν και προπλάσματα.
Αισθάνομαι καλύτερα έτσι.
Δείτε εδώ (στα γαλλικά) την άκρως αρνητική γνωμάτευση της (Γαλλικής) Εθνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής για θέματα Επιστημών της Ζωής και της Υγείας.
Συνοψίζω εν τάχει τα βασικά σημεία του κειμένου:
1. Διατυπώνονται επιφυλάξεις αρχής για το ανθρώπινο σώμα ως "εμπόρευμα θεάματος" και για την ανάμιξη των λειτουργιών. Δεν είναι δηλαδή σαφές αν πρόκειται για έκθεση καλλιτεχνική, επιστημονική ή παιδαγωγική. Ενδεχομένως να υπάρχουν πλευρές αισθησιασμού που ολισθαίνουν στην ηδονοβλεψία.
Σε αυτό το πλαίσιο σύγχυσης, φαίνεται ότι η δήθεν παιδαγωγική και επιστημονική πρόθεση της έκθεσης δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.
2. Εισάγεται τεχνικιστικό βλέμμα στο σώμα:
Παρά το ότι η προέλευση των σωμάτων θεωρείται "πιστοποιημένη" , αυτά τα σώματα είναι σκοπίμως αποατομικευμένα, ανώνυμα και η διαδικασία της πλαστινοποίησης παρουσιάζεται ως μια διαδικασία τεχνική και βιομηχανική. Πρόκειται για μια προσέγγιση που θυμίζει την μεταχείριση των πτωμάτων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης κατά τον τελευταίο πόλεμο. Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι το κάθε ένα από αυτά τα πτώματα είχε μια ατομική ζωή, που θα έπρεπε να μπορείς αν όχι να αφηγηθείς, τουλάχιστον να ονομάσεις - και που η δωρεά του σώματος δεν θα έπρεπε να σβήσει.
3. Για την αναπαράσταση του θανάτου:
Η ιδέα ότι μπορείς να προσεγγίσεις το θάνατο του άλλου χωρίς ρίσκο, υποθέτει ότι αυτός ο άλλος είναι τόσο ανωνυμοποιημένος που δεν συντρέχει καμμία αναφορά σε οποιαδήποτε ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Έτσι, εντελώς ανώνυμα, τα σώματα που εκτίθενται δεν υπήρξαν πια άτομα, Η έκθεση τους και (η αντικειμενοποίησή τους) αποτελούν προσβολή στην ταυτότητά τους και επομένως στην αξιοπρέπειά τους. Οι περισσότεροι πολιτισμοί απέφευγαν τέτοιες μορφές έλειψης σεβασμού σε ένα πραγματικό λείψανο.
[τα παραπάνω αντέγραψα από σχετική ανάρτηση, στο ιστολόγιο "Πινακίδες από κερί"]
Καλημέρα!
Είχα μια ωραία ιδέα σήμερα το πρωί!
Γιατί να μην καταναλώνουμε τους νεκρούς ως τροφή; Το διατροφικό πρόβλημα είναι γνωστό και οξύνεται παγκοσμίως. Το μεθάνιο που παράγουν οι αγελάδες απειλεί να μας πνίξει. Καταστρέφουμε τεράστιες εκτάσεις για κτηνοτροφία. Ας εκμεταλλευτούμε αυτό που έχουμε άμεσα διαθέσιμο! Έτσι αξιοποιείται στο έπακρο το σώμα, άσε που μπορεί κανείς να το δει και ως θετικό συναισθηματικά: γιατί να φάνε τον παππού τα σκουλήκια; να τον φάμε εμείς που τον αγαπάμε! Άλλωστε σε ορισμένες κουλτούρες ο κανιβαλισμός υπήρξε θεσμός. Ας τους μιμηθούμε!
Με τα παραπάνω θέλω να πω ότι η συμπεριφορά μας προς τους νεκρούς (όπως και προς τους ζωντανούς, όπως και προς τη φύση ή προς οτιδήποτε) είναι θέμα ΟΡΙΩΝ και ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ. Το πού θα μπουν τα όρια είναι κάτι που έχουμε να αποφασίσουμε. Οι κανόνες που επιλέγουμε να εφαρμόσουμε για τον καθορισμό των ορίων είναι αυτό που λέμε ΗΘΙΚΗ. Και φυσικά είναι κάτι σχετικό: σε κάθε πολιτισμό, σε κάθε εποχή, η ηθική διαφέρει. Δεν είναι η μία καλύτερη από την άλλη, είναι απλώς διαφορετικές.
Εν προκειμένω λοιπόν έχουμε να επιλέξουμε, υποκειμενικά πάντα, με σχετικά κριτήρια πάντα, πώς θέλουμε να φερθούμε στους νεκρούς, τι είδους ισορροπία θέλουμε να πετύχουμε ανάμεσα στις συχνά αντικρουόμενες ανάγκες και επιθυμίες μας, ανάμεσα σε λογική, συναίσθημα και αναγκαιότητα.
Εύκολες απαντήσεις δεν υπάρχουν.
Πήγα εδώ και καιρό και την είδα. Μου άρεσε. Ήταν πραγματικά εντυπωσιακό.
Εξηγούμαι:
1. Είτε καλλιτεχνική, είτε εκπαιδευτική, μια έκθεση με ανθρώπινα σώματα δεν με ενοχλεί ηθικά από τη στιγμή που τα "συμμετέχοντα" πτώματα συναίνεσαν σ' αυτήν τη χρήση του σώματός τους.
2. Σε αντίθετη περίπτωση, ναι. Είναι ανήθικο γιατί εμπλέκεται πάλι το κέρδος.
3. Ως καλή queenie διάβασα σχετικά αφού πήγα στην έκθεση και ομολογώ ότι όντως δεν είναι ξεκάθαρο το αν τα πτώματα έδωσαν την άδειά τους όσο ζούσαν. Η έκθεση Bodyworlds που αναφέρεται και πιο πάνω είναι όντως καλύτερη από την άποψη ότι πράγματι πρόκειται για σώματα ανθρώπων που είχαν δωρίσει το σώμα τους για τέτοιον σκοπό.
4. Άρα λοιπόν (και για να είναι ξεκάθαρο), εκθέσεις με κλεμμένα πτώματα ή σώματα από τη μαύρη αγορά με βρίσκουν αντίθετη. Εκθέσεις με σώματα ανθρώπων που τα δώρισαν γι' αυτόν τον σκοπό με βρίσκουν 100% σύμφωνη.
Δεν είμαι φαν της ταφής. Για τον εαυτό μου θα διάλεγα είτε να δωρίσω τα όργανά μου για μεταμόσχευση και το σώμα μου στην ιατρική, ή καύση. Προτιμώ το πρώτο. Πλήρης ανακύκλωση προς όφελος του ανθρώπου. ^__^
Προσπαθώ να "σπάσω" το ζήτημα σε επιμέρους κομμάτια μήπως και βοηθήσω στην κουβέντα.Θα προσπαθήσω να τονίσω κάποια σημεία και όπου βγει.
1.Η έκθεση προάγει τη γνωριμία του κοινού με την επιστήμη?
2.Η έκθεση θίγει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια?
3.Οι διοργανωτές της έκθεσης βασίζονται μόνο στον εντυπωσιασμό και τον "θόρυβο" προς οικονομικό όφελος?
4.Αν ισχύει το 3,το κοινό δεν πρέπει να ενοχληθεί για το ότι έπεσε στην παγίδα ενός καλοστημένου σχεδίου marketing?
5.Tελικά αυτή η έκθεση προμοτάρεται ως επιστημονικού ή καλλιτεχνικού χαρακτήρα?
Μόλις βρω χρόνο επανέρχομαι.
Και να τί κάνει η βιασύνη και όταν προσπαθείς να αποδείξεις ότι είσαι multitasking.
Πολλά από τα ερωτήματα απαντάει η Εθνική Συμβουλευτική Επιτροπή για θέματα Επιστημών της Ζωής και της Υγείας (Γαλλία) με βάσει το κείμενο που επικόλλησε πιο πάνω η Αόρατη Μελάνη.
Η έκθεση ήταν αρκετά καλή! Τέτοιους ηθικούς φραγμούς δεν έχω προσωπικά, αλλά αν κάποιοι έχουν, το σέβομαι! Επίσης για τον όλο ντόρο, φταίνε τα ΜΜΕ και κανείς άλλος, γιατί ασφαλώς το θεμα είναι πιασάρικο
(θυμήσου Κωδικα Ντα Βιντσι, μια απλή-οχι τοσο καλη- ταινία μυθοπλασίας, ΜΜΕ+παπαδες κτλ = Λεφτά στα σινεμα κοκ)
Απο εκπαιδευτικής αποψης, θα πηγαινα το παιδί μου, οπως και υπήρχαν μικρά παιδάκια 7-10 χρόνων!
Από καλλιτεχνικής αποψης, περι ορέξεως....
Τέλος για αξιοπρέπεια και τα σχετικά για συνένεση κτλ, ας τα πήραν απο οπου θέλουν. Επίσης ο άνθρωπος δε διαφέρει πραγματικά σε τίποτα με τα λοιπά ζώα (και έχει διττή σημασία)
Post a Comment