Tuesday, September 23, 2008

Sarah Palin: Η υπηρέτρια του Θεού



Όλοι την ξέρουμε πλέον.Είναι η σκληρά εργαζόμενη μάνα, που από δήμαρχος ενός χωριού στη μέση του πουθενά στην Αλάσκα, βρέθηκε να είναι υποψήφια αντιπρόεδρος. Τί κι αν έβγαλε πέρυσι διαβατήριο, δεν έχει ιδέα για τον κόσμο και είναι υπέρ της άντλησης πετρελαίου από εύθραυστα οικοσυστήματα στην Αλάσκα (ξεχνάω πολλές αρετές της ακόμη)?
Η ίδια πιστεύει στο Δημιουργισμό και ότι ο καλός Θεός θα της δώσει τη φώτιση να εκτελέσει το χρέος της όταν θα χρειαστεί, δίχως να διστάσει.

Όπως είπε και η ίδια:

Περί διδασκαλίας του δημιουργισμού παράλληλα με αυτή της Εξέλιξης:
"Teach both. You know, don't be afraid of information. Healthy debate is so important, and it's so valuable in our schools. I am a proponent of teaching both."


Mιλώντας στην εκκλησία για τον γιό της που πάει να πολεμήσει στο Ιράκ:
"
Pray for our military men and women who are striving to do what is right. Also, for this country, that our leaders, our national leaders are sending them out on a task that is from God; that's what we have to make sure we are praying for, that there is a plan, and that plan is God's plan."

Αμήν.

ΥΓ...Υποθετικά μιλώντας πάντα.Αν βρεθεί με τους κωδικούς του πυρηνικού οπλοστασίου των ΗΠΑ νοιώθω μεγάλη ασφάλεια.

ΥΓ2..."Sarah Palin's ignorance is guaranteed because of how she has spent the past 44 years on earth."

Διαβάστε
When atheists atack

Sunday, September 21, 2008

Παρεξηγήσεις, δημιουργισμός και Εξέλιξη.Το Βρετανικό παράδειγμα



(technical issue...detail: Το ποστ φαίνεται χάλι μαύρο στον reader σας επειδή το αντέγραψα από word και βαριόμουν να το διορθώσω καθώς προείχε η μαγειρική μου.)


Πριν μια εβδομάδα ξέσπασε "πόλεμος" στην Royal Society στο Η.Β ανάμεσα στα μέλη της και εκπαιδευτικούς και επεκτάθηκε στη συνέχεια στα Μ.Μ.Ε με δημοσιογράφους και επιστήμονες να κατηγορούν αλλήλους για στρέβλωση των σχολίων ενός μέλους της Royal Society, που οδήγησε στην παραίτησή του από τη θέση του διευθυντή για θέματα παιδείας της R.S και την αναζωπύρωση της αντιπαράθεσης ανάμεσα σε δημιουργιστές, επιστήμονες και ιερείς για την εξέλιξη, τον Θεό και τον άνθρωπο.


Το γεγονός: Ο Michael Reiss (bio) δίνει μια ομιλία (British Associations Festival of Science στο Λίβερπουλ), η οποία δημοσιοποιείται από τα Μ.Μ.Ε και οδηγεί στην παραίτησή του από τη θέση του. Το «αγκάθι» της ομιλίας του αιδεσιμώτατου ήταν ένα σημείο που έλεγε το εξής: «creationism is best seen by science teachers not as a misconception but as a world view». Δηλαδή με λίγα λόγια όπως μπορεί ο καθένας να καταλάβει διαβάζοντας αυτή τη φράση, ο Reiss παροτρύνει τους εκπαιδευτικούς στις σχολικές τάξεις να διδάσκουν το δημιουργισμό ως κάτι το αποδεκτό κι όχι ως κάτι που θα πρέπει να αγνοούνε και να μην το αναφέρουν. Όπως όλοι μπορούν να αντιληφθούν το να δηλώνει κάποιος που είναι βιολόγος και υπεύθυνος σε θέματα εκπαίδευσης της ίδιας "κοινότητας" στην οποία ανήκε και ο Δαρβίνος τα παραπάνω περί διδασκαλίας του δημιουργισμού είναι εξωφρενικά και απαράδεκτα.

Οι επακόλουθες αντιδράσεις: Αρχικά το κοινό μπερδεύτηκε όσον αφορά το δημιουργισμό στις σχολικές αίθουσες από τη στάση του Reiss έτσι όπως την πληροφορήθηκε από τα Μ.Μ.Ε και ακόμη περισσότερο από την Royal Society, που έχει στις τάξεις της 21 κατόχους του βραβείου Νόμπελ, όπου η κοινή στάση είναι ενάντια στη διδασκαλία του δημιουργισμού. Επίσης μερικοί διευθυντές σχολείων παραδέχτηκαν ότι η «θεωρία του δημιουργισμού» διδάσκεται ώστε να μην αποκλείονται οι μαθητές που προέρχονται από ένα έντονα θρησκευτικό περιβάλλον και αδυνατούν να δεχτούν την εξέλιξη.



Όμως στην Royal Society ο απόηχος των όσων παρουσιάστηκαν ως δηλώσεις ενός μέλους της και κατά συνέπεια ως ενδεχόμενη θέση της, δεν έτυχαν και τόσο θερμής αποδοχής και πυροδότησαν την οργισμένη αντίδραση πολλών μελών της που ζητούσαν το κεφάλι του Reiss για τη ζημιά που προκάλεσε στην εικόνα της Royal Society αλλά και επειδή έδωσε πολλά επιχειρήματα στους δημιουργιστές ώστε να εισχωρήσουν από την Κερκόπορτα μέσα στο βρετανικό εκπαιδευτικό σύστημα, με αφορμή τα λόγια του Reiss. Από την άλλη όμως δίχασε την επιστημονική κοινότητα για το ζήτημα της διδασκαλίας του δημιουργισμού ενώ δημιουργήθηκε και ζήτημα για το αν ο Reiss είπε ή δεν είπε ότι πρέπει να διδάσκεται ισότιμα ο δημιουργισμός στις σχολικές τάξεις ως εναλλακτική, «επιστημονική (?)» θεωρία της εξέλιξης.


Έγιναν όμως έτσι τα πράγματα?

Διαβάζοντας κάποιος προσεχτικά την ομιλία του Reiss διαπιστώνει ότι ο ίδιος μίλησε για πολύ περισσότερα από όσα παρουσίασαν τα βρετανικά Μ.Μ.Ε απομονώνοντας μία και μόνο φράση του (βλέπε παραπάνω) από την ομιλία.

Αν μπορεί κάποιος να συνοψίσει τα κύρια σημεία της ομιλίας του αυτά είναι :


1.Ο δημιουργισμός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια παρανόηση αλλά ως τρόπος που κάποιος αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του.


2.Η λέξη θεωρία (όπως στην περίπτωση της Εξέλιξης) οδηγεί σε παρερμηνείες από αυτούς που δεν είναι σχετικοί με την επιστημονική ορολογία νομίζοντας λανθασμένα ότι η λέξη θεωρία σημαίνει απλά μια ιδέα δίχως επιστημονική στήριξη σε δεδομένα και αρχές, δεχόμενοι κατά αυτό τον τρόπο το δημιουργισμό/ευφυή σχεδιασμό ως ισότιμες «επιστημονικές θεωρίες». .(Αναφερόμενος σε εθνικό ρυθμιστικό πλαίσιο που έχει εκδοθεί για την διδασκαλία της προέλευσης του σύμπαντος και του ανθρώπου).


3.Ο δημιουργισμός και ο ευφυής σχεδιασμός δεν είναι μέρος των σχολικών προγραμμάτων και δεν μπορούν να διδάσκονται ως επιστημονικά, αλλά οποιαδήποτε συζήτηση προκύψει με αφορμή μη επιστημονικές θεωρήσεις μπορούν να δώσουν την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να δείξουν στους μαθητές γιατί δεν είναι επιστημονικές θέσεις οι παραπάνω και πώς η θεωρία της εξέλιξης βασίζεται σε επιστημονικές αποδείξεις .(Πάλι αναφερόμενος στο περιεχόμενο της παραπάνω Οδηγίας).


4. Και πάμε τώρα στο σημείο που ο Reiss διαφοροποιείται. Όπως υποστηρίζει δεν συμφωνεί με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς στο ότι η αναφορά περί δημιουργισμού/ευφυούς σχεδιασμού στην τάξη τις νομιμοποιεί ως επιστημονικές θέσεις ισάξιες με τη θεωρία της εξέλιξης. Αντίθετα είναι υπερ της συζήτησης (όχι διδασκαλίας) αυτών των απόψεων στην σχολική τάξη υπό το σκεπτικό ότι είναι μια ευκαιρία για να συζητιούνται τα πάντα, ώστε να εκπαιδευτούν οι μαθητές στην αντικειμενική και λογική επιχειρηματολόγηση.




Συνεχίζοντας με την σκέψη του, τίθεται υπέρ συζητήσεων, που ανάλογα με τις ικανότητες του εκπαιδευτικού και τη σύσταση της σχολικής τάξης, δίνεται η ευκαιρία να παρουσιαστεί το πώς λειτουργεί η επιστήμη στο να ερμηνεύει τα δεδομένα, να εξετάζει ιδέες και θεωρίες, ποιά ερωτήματα μπορούν να απαντηθούν από την επιστήμη και ποιός ο ρόλος της επιστημονικής κοινότητας.

Αναφερόμενος στο προφίλ του μαθητή που προέρχεται από ένα θρησκευτικό περιβάλλον, δεν τον αντιμετωπίζει ως ένα άτομο που δεν έχει καταλάβει κάτι σωστά αλλά ως κάποιον που αντιλαμβάνεται τον κόσμο μη επιστημονικά και ότι ένα 50λεπτο μάθημα δεν μπορεί να αλλάξει την μη επιστημονική κοσμοθεωρία του μαθητή, αλλά μπορεί να του δώσει την ευκαιρία να έρθει πιο κοντά στην επιστημονική, δίχως να απειλείται η σκέψη του και δείχνοντάς του σεβασμό παράλληλα.

Μπέρδεμα?Ίσως η ομιλία του Reiss να τάραξε τα νερά, ίσως τα MME μεγαλοποίησαν το γεγονός απομονώνοντας μια φράση, δίχως να δίνουν βαρύτητα στο σύνολο, ίσως η Royal Society να φέρθηκε σκληρά απέναντι σε ένα μέλος της αλλά ένα είναι το σίγουρο. Αποτελεί πρόκληση το πώς οι σκεπτικιστές, οι επιστήμονες, οι ανοιχτόμυαλοι αντιλαμβάνονται τα γεγονότα γύρω τους και πώς προσεγγίζουν αυτούς που υποστηρίζουν το λανθασμένο.Εξάλλου ο εχθρός είναι ο δογματισμός και το απόλυτο...


ΥΓ.Προσωπικά έχω γελοιοποιήσει θρησκόληπτους που μου μιλούσαν είτε για τη δημιουργία του Κόσμου σύμφωνα με τις Γραφές είτε για τον Ευφυή Σχεδιασμό καθώς τα θεωρώ γελοία, αντιμετωπίζοντάς τους και με την τυπική επιστημονική αλλαζονία και ελιτισμό ορισμένες φορές (το παραδέχομαι) . Από την άλλη αν είχα έναν μαθητή απέναντί μου, που στο κάτω κάτω είναι παιδί των γονιών του και δεν φταίει σε τίποτα, γιατί να το γελοιοποιήσω και να το απομακρύνω από την επιστημονική σκέψη, ενεργοποιώντας αμυντικούς μηχανισμούς και οδηγώντας το στο περιθώριο?Μήπως μερικές φορές οι επιστήμονες γινόμαστε ακριβώς σαν αυτούς που στοχεύουμε, δογματικοί και επιθετικοί σαν ακόλουθοι μιας θρησκείας?Μήπως ο στόχος είναι καλά "οπλισμένοι" εκπαιδευτικοί και επιστήμονες που δεν φοβούνται να μιλήσουν για θέματα ταμπού δίχως να ακολουθούν την πεπατημένη και εύκολη λύση της ξερής διδασκαλίας του εκπαιδευτικού υλικού, αλλά να προσπαθούν να διεγείρουν την περιέργεια των μαθητών για τον κόσμο?


YΓ2: Δεν βρήκα καμία αναφορά στα ελληνικά ΜΜΕ (ίσως στο in.gr., δεν θυμάμαι)..Mπορεί να κάνω και λάθος αλλά αν είναι έτσι δικαιολογούμαστε γιατί μας απασχολούν πιο σημαντικά ζητήματα.


Διαβάστε επίσης

-Leading Scientist urges teaching of creationism in schools

-Royal Society's Michael Reiss resigns over creationist row

-The Royal Society has treated Michael Reiss badly

-Science, truth and the Royal Society

Thursday, September 18, 2008

Ο "εκχριστιανισμός" του Δαρβίνου και η βουτιά στο σκοτάδι



- Ζούμε στον 21ο αιώνα, η Γη είναι στρογγυλή και κάθε πήδημα προς τα πάνω δεν σημαίνει ότι ο Νεύτωνας είχε άδικο.
- Ο ορθολογισμός έχει αντικαταστήσει τον σκοταδισμό.
- Η επιστήμη πλέον δεν αντιμετωπίζεται με τσουγκράνες και πυρές, ούτε περιμένει την γνωμοδότηση της οποιασδήποτε οργανωμένης θρησκείας για να κάνει τη δουλειά της.
- Οποιοδήποτε μυθολογικό κατασκεύασμα ή αποκύημα της φαντασίας κάποιων πριν χιλιάδες χρόνια δεν αποτελεί ούτε επιστημονικό δεδομένο, ούτε μπορεί να αντικαταστήσει επιστημονικά γεγονότα.
- Δεν μπορείς να πεις ότι πιστεύεις στην επιστήμη ή κάποια επιστημονική θεωρία. Είτε ισχύει είτε όχι, ενώ μπορείς να πιστεύεις σε οτιδήποτε (Σαϊεντολογία, μακαρονοτέρας κτλ).

Οι παραπάνω θέσεις, εξαιρώντας την πρώτη που ευτυχώς είναι αποδεκτή από την κοινή γνώμη, υπόλοιπα κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν είτε ως αναληθή, είτε ως δημιουργήματα της αρρωστημένης φαντασίας των σατανικών επιστημόνων και πολλοί από εμάς είτε μπαίνουμε στο παιχνίδι της υπεράσπισης της επιστήμης από τους επιστημοφοβικούς αντιμετωπίζοντάς τους ως όντα εν αγνοία που λένε αστεία πράγματα, είτε δρούμε απολογητικά σεβόμενοι το χάσμα των απόψεων.Ξέρετε σε ποιούς ανήκω εγώ.

Και εξηγούμαι.

Φυσικά όσοι έχουν ασχοληθεί με τη βιολογία έστω και ελάχιστα γνωρίζουν ότι όλοι οι οργανισμοί, από τα βακτήρια μέχρι τους δεινόσαυρους και τα δέντρα συνδέονται μεταξύ τους γενετικά καταλαμβάνοντας θέσεις σε ένα τεράστιο δέντρο με άπειρα κλαδιά, όπου κάθε κλαδί αντιστοιχεί σε ένα είδος. Άλλα κλαδιά συνεχίζουν να μεγαλώνουν και να δίνουν νέα κλαδιά στο διάβα του εξελικτικού χρόνου, είτε μεγαλώνοντας παράλληλα είτε σε αντίθετες κατευθύνσεις ενώ άλλα σταματούν και δεν διακλαδίζονται άλλο.



Όπως όλοι γνωρίζουμε όμως στις ΗΠΑ και αλλού στον κόσμο (Η.Β, ισλαμικές χώρες), το ισχύον επιστημονικό γεγονός, που εξηγεί την εξέλιξη της ζωής μέσω της φυσικής επιλογής δέχεται επίθεση από φονταμενταλιστές πιστούς, που εμμένουν στην κυριολεκτική ερμηνεία των εκάστοτε «Ιερών Γραφών» και άρνηση της επιστημονικής αλήθειας. Όλοι αυτοί οι Αρνητές της Εξέλιξης μιλούν για έναν κόσμο ηλικίας μερικών χιλιάδων χρόνων, όπου όλα τα είδη που υπάρχουν στη Γη δημιουργήθηκαν είτε από το Θεό, είτε από έναν Ευφυή Σχεδιαστή (υπάρχουν πολλές παραλλαγές) με σκοπό να υπηρετούν τον άνθρωπο, ενώ ο ίδιος ο άνθρωπος προέκυψε από το χώμα αποτελώντας το τελειότερο ον στην κορυφή μιας δημιουργιστικής πυραμίδας, καθώς αποτέλεσε το αποκορύφωμα του θεϊκού σχεδιασμού της ζωής. Φυσικά όλα αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά και ακούμε συχνά πυκνά αναφορές για δίκες ενάντια της Εξέλιξης, για την εισαγωγή του Δημιουργισμού στις σχολικές αίθουσες και άλλα φαιδρά, που σε μερικούς από εμάς φαίνονται περίεργα και ανησυχητικά. Με σιγουριά οι περισσότεροι πιστεύουμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε φονταμενταλιστικές χώρες δυτικά και ανατολικά από εμάς, ενώ στη χώρα μας το λίκνο του πολιτισμού και του ορθού λόγου δεν υπάρχουν καν.Σωστά?

Για άλλη μια φορά η απάντηση είναι Λάθος.

Στην Ελλάδα οι Αρνητές της Εξέλιξης έχουν επιστρατεύσει στο παρελθόν άλλες μεθόδους με τις ευλογίες και τη στήριξη της επίσημης Εκκλησίας. Για παράδειγμα πριν από 20 περίπου χρόνια η αναφορά στο Δαρβίνο στο βιβλίο της Α΄ Λυκείου «Ιστορία του Ανθρώπινου γένους» πυροδότησε όλους τους αμυντικούς μηχανισμούς της Ιεραρχίας, που όπως διαβάζουμε κάλυπτε τη συνηθισμένη γκάμα «οργισμένη επερώτηση βουλευτών της ΝΔ (29/11/84), μπαράζ απερίγραπτων δημοσιευμάτων στον δεξιό τύπο, σκληρά υπομνήματα της Ιεράς Συνόδου,"γραφικές" διαμαρτυρίες παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και διαδηλώσεις πολυτέκνων με αίτημα να ριχθεί το βιβλίο στην πυρά.» (ΠΗΓΗ) και ανάγκασε έναν υπουργό παιδείας (Aπ. Κακλαμάνης) να δίνει αναφορά στην Εκκλησία κατά αυτό τον τρόπο:
"Ως προς τη δαρβίνειο θεωρία για την καταγωγή του ανθρώπου σημειώνουμε ότι στο βιβλίο της Α΄ Λυκείου γίνεται απλή αναφορά, όπως έχει γίνει και παλιότερα (επί ΝΔ) στα σχολικά εγχειρίδια της ανθρωπολογίας του Γυμνασίου και της βιολογίας του Λυκείου χωρίς η Διαρκής Ιερά Σύνοδος να διαμαρτυρηθεί, ούτε άλλη πλευρά. Εξάλλου ο συγγραφέας κάνει διάκριση μεταξύ ανθρώπου και 'ανθρωπιδών', αλλά αν υπάρχει στο σημείο αυτό κάποια ασάφεια, όπως γράψαμε ήδη και στην Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, σε προσεχή έκδοση μπορεί να διευκρινισθεί".

Και ερχόμαστε αργά αργά στο σήμερα. Εκτός του ότι η διδασκαλία της Εξέλιξης στα ελληνικά σχολεία είναι ελλιπέστατη από άποψη κάλυψης και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του μαθητή για ολοκληρωμένη βιολογική γνώση (και αυτογνωσία) έχουμε από την άλλη πλευρά όλους τους (παρα)-εκκλησιαστικούς παράγοντες που προσπαθούν να εισάγουν εκ νέου (?) την Άρνηση της Εξέλιξης στην Ελλάδα.
Σχετικά μπορεί να ρίξει μια ματιά κανείς σε μια πανέμορφη σελίδα (σικ), όπου με φόντο έναν παπά στο διάστημα, μια βίβλο διαστημόπλοιο σε τροχιά γύρω από τη Γη και το Χριστό σε ρόλο σελήνης, βρίσκονται τα εξής τραγικά.
Σε άρθρο με τίτλο «Η εξέλιξη των ζώων στη Γένεση» μερικοί πονηροί Αρνητές δηλώνουν : «Πολλοί Εξελικτές, αδυνατούν να δουν την αναγκαιότητα ενός Δημιουργού πίσω από την Εξέλιξη τών ζώων. Από το άλλο άκρο, πολλοί Δημιουργιστές, αδυνατούν να αντιληφθούν το πραγματικό νόημα τών εδαφίων τής Γενέσεως, απορρίπτοντας με προκατάληψη και φανατισμό τις αποδείξεις τών επιστημόνων για την Εξέλιξη τών ζώων.» και το χαρακτηρίζουν το ίδιο άρθρο ως τον χώρο «όπου ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να διαπιστώσει τη συμφωνία τής Αγίας Γραφής με τους επιστήμονες τής Εξέλιξης!» Με λίγα λόγια βάζουν τους επιστήμονες σαν άλλους οπαδούς μιας σέκτας στο ίδιο επίπεδο με τους όμοιούς τους και προσπαθούν να αυτο-προβληθούν ως υπεράνω αποδεχόμενοι την Εξέλιξη μεν αλλά υπό τους δικούς τους όρους δε και με απώτερο σκοπό να αλιεύσουν πιστούς με πρόσχημα την Εξέλιξη. Το μέγιστο λάθος στο οποίο φυσικά έχουν υποπέσει είναι το κλασικό θρησκευτικό δόγμα/στρατηγική ενάντια στην επιστήμη που πατάει στον άξονα «Άρνηση, Επίθεση, Απορρόφηση» (η έμπνευση του Dawkins). Για ποιό λόγο να κάνουν όμως κάτι τέτοιο και να ανακατέψουν επιστημονικά δεδομένα και γεγονότα με ένα θρησκευτικό δόγμα? Αν δεχτούμε ότι ο Θεός βρίσκεται πίσω από την εξέλιξη γιατί πολλοί οργανισμοί ήταν αποτυχημένοι εξελικτικά και εξαφανίστηκαν, ενώ μετά από εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια ο άνθρωπος διαθέτει εξελικτικά απομεινάρια τα οποία είναι άχρηστα (π.χ φρονιμήτες, σκωληκοειδής απόφυση) ή όχι και τόσο τέλεια όσο νομίζουμε (ανθρώπινο μάτι).



Μήπως ο Θεός δεν είναι τέλειος στο να σχεδιάζει τη Ζωή? Αν ο Θεός δεν είναι τέλειος μήπως υπάρχει ο Θεός που δημιούργησε το Θεό σε μία über-θεϊκή συμπαντική στιγμή? Ή μήπως η απάντηση που ταιριάζει εδώ είναι «μυστήριαι αι βουλαί του Κυρίου» και case closed καθώς ο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν εγκέφαλός μας δεν μπορεί να αντιληφθεί ένα θεϊκό σχέδιο?Φυσικά τέτοια λογικά άλματα γίνονται μόνο για να αποδειχθεί ότι η θρησκεία και ο Θεός δεν μπορούν να βρίσκονται στον ίδιο «χώρο» με την επιστήμη και οποιαδήποτε προσπάθεια δημιουργίας υβριδικών σχημάτων και θρησκειολογικής ερμηνείας της είναι είτε αστεία και παράλογη είτε επικίνδυνη για την πνευματική ηρεμία μερικών και την επιστημονική Αλήθεια. Παρόλο που η δική μου απόπειρα παραπάνω να συνδυάσω τον Θεό και την Εξέλιξη μπορεί να κριθεί από μερικούς ως βλάσφημη, γιατί δεν θεωρείται βλάσφημη η ίδια ενέργεια όταν γίνεται από τη μεριά των θρησκόληπτων, όταν προσπαθούν να ερμηνεύσουν σύγχρονα, λεπτομερή επιστημονικά δεδομένα με δογματικό τρόπο και με manuals χιλιάδων ετών ανακυκλωμένης προφορικής παράδοσης και μυθολογίας?

Σίγουρα μπορεί η Εξέλιξη στα δικά τους μυαλά να είναι κάτι τρομακτικό που δείχνει όχι μόνο την ασημαντότητα του ανθρώπου στη βιόσφαιρα κατά τη διάρκεια του γεωλογικού χρόνου και το σύμπαν αλλά ίσως συνταρράσει τα ίδια τα θεμέλια του δόγματός τους περί των υλιστικών αθάνατων ψυχών τους και τους φέρνει κοντά στην απόγνωση σε ένα τόσο άπειρα μοναχικό σύμπαν και μια ανύπαρκτη αιωνιότητα. Φυσικά το φόρτε μου δεν είναι τέτοιου είδους φιλοσοφικές αναζητήσεις αλλά περισσότερο τα δεδομένα τα οποία γνωρίζω και έχω δει.



Εννοώ φυσικά ότι η Εξέλιξη δεν χρειάζεται κάποιον Ευφυή Αρχιτέκτονα, ούτε κάποιον Δημιουργό της Βίβλου και όλους αυτούς που υποστηρίζουν τόσο ανορθολογιστικές τάσεις. Η εξέλιξη είναι μια δύναμη τυχαία, ανήθικη, και δίχως σκοπό και δεν μπορεί να μπει σε θρησκευτικά καλούπια, ούτε να εξηγηθεί μέσα από θεολογικά στατικά φίλτρα χιλιάδων ετών. Απλά συμβαίνει μέσω της φυσικής επιλογής, όπου τα γονίδια μας πρέπει να μεταφερθούν από γενιά σε γενιά, από τον έναν πετυχημένο (αυτόν που έχει επιβιώσει) πρόγονο στον επόμενο πρόγονο της μεθεπόμενης γενιάς μεταφέροντας τις χημικές οδηγίες για οτιδήποτε ορίζεται ως ζωή. Και φυσικά κάπου κατά τη μεταφορά γίνονται ευτυχώς και λάθη και προκύπτει η ποικιλομορφία του γενετικού κώδικα αποδεικνύοντας πόσο ευέλικτος, συνεχής και πετυχημένος είναι με μια πορεία εκατοντάδων εκατομμυρίων χρόνων.
Οπότε σας παρακαλώ αφήστε την Εξέλιξη ήσυχη και μην προσπαθείτε να την κάνετε κτήμα σας σε όποιο παιχνίδι παίζετε με τους ομοίους σας.

Σημείωση: Όποιος αρχίσει να με ρωτάει αν πηγαίνω στην Εκκλησία και τα σχετικά προφανώς δεν κατάλαβε τίποτα.

YΓ2...Για να γελάσετε διαβάστε οπωσδήποτε κι αυτό, όπου παίζει και ο αγαπημένος αγιορείτης μοναχός του Λιακόπουλου.(εδώ)

ΑΠΝΤΕΗΤ
Πάντα διαχρονικός Bill Hicks (thanks F.P)
~
Christians Fundamentalists Creationists~


Sunday, September 7, 2008

Ποιοί φοβούνται την επιστήμη?



Την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου δεκάδες μέτρα κάτω από τις Άλπεις θα γίνει η έναρξη ενός σημαντικού πειράματος στο χώρο της Φυσικής στον πασίγνωστο πλέον LHC (Large Hadron Collider), που όπως όλοι γνωρίζουμε είναι η προσπάθεια των φυσικών να τερματίσουν τη ζωή στον μάταιο ετούτο κόσμο. Πριν βιαστείτε να καταλάβετε τη σύνδεση του «γεγονότος» αυτού με το συγκεκριμένο άρθρο, θα σας παρακαλούσα να αρχίσετε να αποχαιρετάτε τους αγαπημένους σας, να παραιτηθείτε από τις δουλειές σας και να αρχίσετε 24ωρες επιδρομές σε εστιατόρια, μπαρζ και λούνα παρκζ. Κι αυτό γιατί πολύ απλά την Τετάρτη οι σατανικοί επιστήμονες του CERN θα «δημιουργήσουν» μίνι μάυρες τρύπες ή άλλες μορφές ύλης που δεν μπορώ ούτε καν να προφέρω που τελικώς θα ρουφήξουν τη Γη ή θα την μετατρέψουν σε κάτι άλλο που δεν θα είναι και τόσο life supportive, εννοώντας την πλήρη εξάλειψη ζωής.

Φυσικά κάτι τέτοιο είναι απλά αστείο, αλλά αν κρίνει κανείς από τα αναρίθμητα δημοσιεύματα με πιασάρικους τίτλους σε ΜΜΕ ανα τον κόσμο (και του χωριού μας) περί του πειράματος και του τέλους της ζωής τότε κάτι συμβαίνει αν αποδεχτούμε τη θεωρία «όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά». Δεν γίνεται τόσοι χιλιάδες να ετοιμάζονται κυριολεκτικά για το τέλος του κόσμου ή να καταθέτουν μυνήσεις ενάντια στο CERN και να έχουν πολύ απλά άδικο...Είναι πολλοί, άρα πρέπει να έχουν δίκιο.Σωστά?



Μάλλον λάθος καθώς για άλλη μια φορά γινόμαστε μάρτυρες μιας καθαρής περίπτωσης επιστημοφοβίας που αν και σε μερικούς προκαλεί απλά γέλιο για κάποιους άλλους αποτελεί ένα γεγονός στην κατεύθυνση «κακοί φυσικοί θέλουν να μας καταστρέψουν»...και πραγματικά το πιστεύουν Πέρα όμως από το επίκαιρο παράδειγμα του LHC και του σεναρίου περί Αρμαγγεδώνα, γιατί οι άνθρωποι ανά τους αιώνες είχαν δυσκολία στο να αποδεχτούν μια επιστημονικά αποδεδειγμένη θεώρηση ως ασφαλή και υπαρκτή αλλά αντιδρούσαν με πυρές, μαζική υστερία, συνομωσιολογία και δαιμονοποίηση?

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα ίσως να είναι και η απλούστερη. Ότι δηλαδή το επιστημονικά αληθές είναι βαρετό ενώ τα καταστροφολογικά σενάρια δίνουν τροφή σε έναν ατέρμονο κύκλο «υποθέσεων» με απόκρυφο χαρακτήρα, περίπλοκα συμπεράσματα, υπερβολικές αντιδράσεις και σχεδόν πάντα ένα σκοτεινό και δυσοίωνο τέλος για την ανθρωπότητα. Και αυτό σχεδόν πάντα είναι ενδιαφέρον, «πουλάει» περισσότερο και δίνει απεριόριστη τροφή σε όσους έχουν φαντασία που οργιάζει.




Θα μείνω στα τελευταία 150 χρόνια περίπου που η βιομηχανοποίηση σταθερά εξελισσόταν, νέες εφευρέσεις άλλαζαν τον τρόπο ζωής εκατομμύριων ανθρώπων και γινόταν συνεχώς προσπάθεια για τελειοποίηση της επιστημονικής μεθόδου και εξάλειψης του στατιστικά σημαντικού ανθρώπινου λάθους στις παρατηρήσεις. Παράλληλα όμως αναπτυσσόταν επίσης σταθερά η αντίδραση του Παλαιού και Συντηρητικού τρόπου θεώρησης των πραγμάτων που αντιμετώπιζε την επιστήμη ως τον ανίερο εχθρό, που θα οδηγούσε στην ηθική παρακμή του ανθρώπου και την καταστροφή του κόσμου. Αρκεί να διαβάσει κάποιος για τις αντιδράσεις της Εκκλησίας ενάντια στο Δαρβίνο, ενώ ο ίδιος παρόλο που ήταν θρήσκος αντιμετωπίστηκε ως υβριστής της Θεϊκής υπόστασης και της Θρησκείας και παράλληλα τέθηκαν τα πρώτα θεμέλια για τη δημιουργία στρατιών από Αρνητές της Εξέλιξης εως σήμερα (με πολλές μορφές). Εκείνη την εποχή και έπειτα στις αρχές του 19ου αιώνα, ακόμη και ο χώρος της Φανταστικής Λογοτεχνίας είχε υιοθετήσει προς τέρψιν αναγνωστών, το προφίλ των σατανικών επιστημόνων που σε μοναχικά και απομονωμένα εργαστήρια, προσπαθούσαν να δημιουργήσουν τερατουργήματα, να «καλέσουν» δαιμονικές υπάρξεις από το Υπερπέραν και να σκλαβώσουν την Ανθρωπότητα υπό τη θέλησή τους χρησιμοποιώντας «περίπλοκες» και δύσκολο να «περιγραφούν» συσκευές.


Οπότε ήταν λογικό με τη θεμελίωση της σύγχρονης επιστημονικής σκέψης και την πληθώρα ανακαλύψεων και εφευρέσεων, το τεχνολογικά αναλφάβητο ευρύ κοινό ήταν δύσκολο να αποδεχθεί με ευκολία την αλλαγή του τρόπου ζωής και σκέψης που επέβαλλε η νέα εποχή. Είναι ξεκάθαρο ότι η μετάβαση από μια ζωή που ορίζοταν από δεισιδαιμονίες και έναν πάντα παρών και τα πάντα γνωρίζων Τιμωρό Θεό/Κηδεμόνα από τη μια πλευρά και κοινωνίες απομονωμένες γεωγραφικά και «πληροφοριακά» από την άλλη, έθεσαν τις βάσεις για αυτού του είδους την αλλεργική αντίδραση, που όμως ακόμη και σήμερα μπορεί να έχει «μεταλλαχθεί», να έχει άλλου είδους παρονομαστές και να χαρακτηρίζει διαφορετικές ομάδες ανθρώπων αλλά είναι ακόμα παρούσα. Για να μην παρεξηγηθώ δεν μιλάω φυσικά για την κριτική, που πρέπει να ασκείται συνεχώς στην επιστήμη και τις εφαρμογές της, ούτε μιλάω για τη δημιουργία θεοποιημένης Επιστήμης, που θα αποφασίζει για τις τύχες όλων μας (όποιος έφτασε ως εδώ και το πιστεύει να κλείσει τη σελίδα), αλλά απευθύνομαι στην απουσία ορθού λόγου και σκεπτικισμού και στην υιοθέτηση της φοβίας αυτού του τύπου από μια συχνά μεγάλη μερίδα .


Ποιό είναι όμως το προφίλ τέτοιων ανθρώπων? Ποιοί είναι αυτοί που βλέπουν σατανικές mega-corporations, που θέλουν να καταλάβουν τον κόσμο, αρνούνται να εμβολιάσουν τα παιδιά τους με το φόβο ότι θα εμφανίσουν νοητική υστέρηση και αρνούνται την Ιατρική ενώ αποδέχονται τη φραπελιά και λοιπές σαμανικές αηδίες και New Age μόδες? Στην εποχή που ζούμε σήμερα η εκπαίδευση του κάθε ένα δεν παίζει τον ίδιο ρόλο που έπαιζε πριν από 100 χρόνια όσον αφορά την υποδοχή της επιστήμης, μιας και ως επιστημοφοβικοί μπορούν να χαρακτηριστούν και άτομα με ανώτατη μόρφωση, υψηλό βιοτικό επίπεδο και πρόσβαση στην πληροφορία. Άρα τί συμβαίνει στο μυαλό αυτών των ανθρώπων?



Ο κοινός παρονομαστής είναι η Άρνηση, που δρα ως καύσιμη ύλη για την επιστημοφοβία. Αρνούνται να αποδεχτούν νέες ιδέες και πέφτουν στην παγίδα μη αποδεδειγμένων θεωρήσεων, δίχως καμία λογική στήριξη, που όμως βασίζονται συνήθως σε ψευδο-εμπειρικές παραδοχές και ακολουθούν σχεδόν πάντα το ίδιο μοτίβο με τις θεωρίες συνομωσίας και τους αστικούς μύθους. Από την άλλη πλευρά αυτή η μορφή Άρνησης γεννάται και από αυτούς, που βρίσκονται στο «αντίπαλο» στρατόπεδο και επιδεικνύουν έναν ισοπεδωτικό σκεπτικισμό, που όπως έλεγε και ο Sagan «Αν είσαι απλώς σκεπτικιστής, καμιά καινούρια ιδέα δεν σε αγγίζει. Δεν μαθαίνεις ποτέ κάτι το καινούριο. Γίνεσαι ένας ιδιότροπος γέρος, πεπεισμένος πώς η ανοησία κυβερνά τον κόσμο». Ένα άλλο χαρακτηριστικό των επιστημοφοβικών είναι η Απόλυτη Σκέψη ως προσωπική άμυνα και ανταπάντηση στο επιστημονικό γεγονός (fact). Κατά αυτό τον τρόπο προσπαθούν να παρουσιάσουν τα οποιαδήποτε επιχειρήματά τους με απόλυτη βεβαιότητα ότι είναι «false-proof», που αγγίζουν όμως την φονταμενταλιστική προσήλωση σε ένα δόγμα και μολύνουν την έννοια του «γνωρίζω» με το αντι-επιστημονικό και δογματικό «πιστεύω». Το τρίτο όμως και εξίσου σημαντικό στοιχείο, που είναι ενδεικτικό αυτής της κατηγορίας ανθρώπων, είναι η ναρκισσιστική εντύπωση που έχουν ότι είναι οι κάτοχοι της Αλήθειας που δεν επιδέχεται καμίας κριτικής,απόρριψης ή λογικής επίθεσης και δεν μπορεί να βρίσκεται σε καμία περίπτωση σε συμφωνία με όλα όσα χαρακτηρίζουν το κάθε τι επιστημονικό. Όπως γράφει και ο Michael Shermer «Καθε περιγραφή βρίσκεται στο νου.Οι νόμοι της επιστήμης περιγράφουν συστηματικώς επαναλαμβανόμενα φυσικά φαινόμενα και επιδέχονται απόρριψης ή επικύρωσης. ενώ πολύ απλά τα φαντάσματα δεν υπάρχουν». Κατά αυτό τον τρόπο ενώ είναι συνήθως οι αποδέκτες άχρηστης πληροφορίας από το ιντερνέτς (internet is serious business) και ραδιοαρβυλίστικης συνομωσιολογίας από τον περίγυρό τους ή από όμοιούς τους που έχουν εκδοθεί (ονομάζονται συγγραφείς βιβλίων), νομίζουν ότι είναι κάτοχοι της αδιάβλητης Αλήθειας και καθώς είναι λίγοι και ανήκουν στο μικρόκοσμο των «εκλεκτών» αυτομάτως σημαίνει γι αυτούς ότι έχουν και δίκιο καθώς χρησιμοποιούν το επιχείρημα ότι στην ιστορία, οτιδήποτε αιρετικό, πρώτα χλευάστηκε και πολεμήθηκε και στη συνέχεια έγινε μια αυτονόητη αλήθεια.


Φυσικά δεν ζούμε πλέον στην εποχή του Κοπέρνικου ή του Γαλιλαίου, ούτε είναι δυνατόν μοναχικοί επιστήμονες ή ριζοσπαστικοί διανοητές να προκύψουν από το πουθενά και απο το αντι-επιστημονικό περιθώριο να φέρουν την επανάσταση.Όπως και να το κάνουμε είναι άνθρωποι που ζούνε ανάμεσά μας, έχουν το δικαίωμα στην άποψη, αλλά επιτρέψτε μου να τους αντιμετωπίζω ως κλινικές περιπτώσεις ατόμων που πάσχουν από φοβία. Περαστικά λοιπόν.




Κλείνοντας θέλω να σας ευχηθώ όλους να περάσετε ένα όμορφο τριήμερο μέχρι τις 10 Σεπτέμβρη και αν έχουν όλοι αυτοί άδικο (εννοώντας τις επίσημες ανακοινώσεις του CERN) τουλάχιστον δεν θα μπορείτε να με βρείτε να με βρίσετε μετά από αυτή την καταλυτική ημερομηνία.


ΥΓ. Διαβάστε επίσης τον συνεπιστήμονα αδερφό Vagelford, που βρίσκεται στις επάλξεις ενάντια στην μπουρδολογία και το σκοταδισμό από διαφορετικό μετερίζι.