Sunday, June 1, 2008

Φταίει το σύστημα?


"Λουλούδια για την κυρία"

Aκούω συνεχώς γύρω μου ότι ένα από τα πιο δυνατά trends στην επιστήμη και την τεχνολογία είναι το Interdisciplinary ύφος των διαφόρων ρευμάτων, τα οποία παντρεύουν διαφορετικούς χώρους και γεννούν υβριδικά σχήματα πιο αποδοτικά και επικερδή για την επιστήμη και το κοινωνικό σύνολο. Εδώ κάποιοι άλλοι πιο μάγκες γράφουν για το νευρωνικό βουδισμό...

Σε αυτό το μοτίβο και επειδή τον τελευταίο καιρό με απασχολούν επίμονα κάποια θέματα μηχανικής βιολογικών αντιδράσεων, σκέφτηκα τί άλλο.Να προσπαθήσω να αναλύσω κάποιο θέμα (όσο πιο φλέγον τόσο πιο ψαρωτικό το αποτέλεσμα) με μια Interdisciplinary ματιά συνδυάζοντας βιοαντιδραστήρες και κάτι άλλο. Για να δούμε θα πετύχει?

Ξεκινώ λοιπόν.

Ας θεωρήσουμε τον χώρο των πανεπιστημίων ως ένα σύστημα συγκεκριμένου όγκου, όπου οι ζωντανοί καταλύτες είναι οι φοιτητές και το υπόστρωμα, το οποίο χρειάζονται είναι η παιδεία. Το υπόστρωμα είναι πολύ βασικό γιατί δίχως αυτό οι καταλύτες δεν μπορούν να παράγουν προϊόντα όπως η επιστημονικότητα (κάποιοι τα αποκαλούν πλέον προσόντα σε C.Vs), πολιτική (του πολίτη) συνειδητοποίηση, κριτική στάση, ορθολογισμός κτλ.Το ωραίο είναι ότι μερικές φορές το σύστημα ανατροφοδοτείται από τα προϊόντα του και προκύπτει υψηλής στάθμης έρευνα, καλύτερη λειτουργία σε optimized συνθήκες κτλ. Όπως κάθε σύστημα χρειάζεται μια σταθερή εισροή από κάποιους παράγοντες, ώστε να μπορέσει να γίνει η παραγωγή των παραπάνω «προϊόντων» σε υψηλούς ρθυμούς αλλά και με υψηλή ποιότητα άρα και αξία. Αυτοί οι παράγοντες είναι οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, οι υποδομές όπως βιβλιοθήκες, εστίες, εργαστήρια, χώροι πολυμέσων κτλ και φυσικά κι άλλα πολλά τα οποία προκύπτουν από τη μετατροπή χρήματος σε αυτά.

Πάρα πολύ ωραία.Οπότε ένας σημαντικός παράγοντας που απαιτεί το σύστημα για να λειτουργήσει είναι το γνωστό σε όλους (και λατρεμένο από περισσότερους) χρήμα. Το ορισμένο ως χρήμα, κονδύλια κτλ μπορεί να προκύψει από άλλες διεργασίες, τα οποία δεν αφορούν το συγκεκριμένο σύστημα. Πάμε παρακάτω λοιπόν. Κάτι άλλο βασικό για να «τρέξει» ο «επωαστήρας» αυτός δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες περιβαλλοντικές συνθήκες τις οποίες τις αφήνω στο συγκεκριμένο παράδειγμα ίδιες όπως στις βιολογικές επιστήμες και είναι η θερμοκρασία, το pH και το οξυγόνο (δεν είναι αναερόβια ζύμωση το όλο πράγμα).

Αν όλα τα παραπάνω είναι ρυθμισμένα ώστε να υπάρχει μέγιστη δυνατή απόδοση, τότε ο χώρος έξω από το σύστημα, έχει να κερδίσει σε όλα τα προϊόντα που αναφέρονται παραπάνω. Ο χώρος αυτός που οριοθετείται εκτός του συστήματος είναι το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο, η οικονομική δραστηριότητα, ο πολιτισμός και ότι άλλο μπορεί να σκεφτεί κανείς (και να έχει σχέση φυσικά).


Οπότε έχουμε τα παρακάτω σενάρια που μάλλον ισχύουν στην ελληνική πραγματικότητα.

1.Το κράτος αποφασίζει να μειώσει/μην αυξήσει την είσοδο «πόρων» στο σύστημα. Όταν εισάγονται πόροι στην πλειοψηφία τους είναι κακής ποιότητας και παρέχονται πρόχειρα και βιαστικά δίχως σχεδιασμό.

2. Οι συνθήκες του περιβάλλοντος είναι τέτοιες που αυξάνουν την θερμοκρασία στο χώρο του συστήματος, την οξύτητα και τον αερισμό των μυαλών μερικών. Το αποτέλεσμα είναι να πέφτει η αποδοτικότητα του συστήματος, πολλοί από τους καταλύτες – φοιτητές να απομακρύνονται από το σύστημα (περαιτέρω μείωση της απόδοσης σε προϊόντα) είτε στο εξωτερικό είτε να αποτραβιούνται από την ακαδημαϊκή ζωή αδιαφορώντας και τα τελικά προϊόντα εκτός από λιγότερα να είναι και κακής ποιότητας.

3.Κάποιος έχει τη φαεινή ιδέα ενώ δεν μπορεί να λύσει τα ζητήματα (1) και (2), τα οποία είναι βασικά για το σύστημα, να εισάγει σε αυτό κάτι που λέγεται αναστολέας. Ο ρόλος του αναστολέα ή ανταγωνιστή είναι να δεσμεύει μια μερίδα από τους καταλύτες-φοιτητές, μειώνοντας το βαθμό της απόδοσης σε προϊόντα, χρησιμοποιώντας το ίδιο υπόστρωμα πάντα, το οποίο λέγεται παιδεία. Από τη στιγμή που ο αναστολέας δεν είναι καταλύτης στο συγκεκριμένο σύστημα δεν μπορεί σε Κ.Σ (κανονικές συνθήκες) να παράγει της ίδιας ποιότητας προϊόντα.

4.Κάποιος ακόμα πιο έξυπνος ενώ δεν έχει ασχοληθεί με τα ζητήματα (1) και (2) και προωθώντας τη στρατηγική (3) θέλει να μειώσει περισσότερo την ικανότητα των καταλυτών να παράγουν «προϊόντα» εισάγοντας στο σύστημα αντιβιοτικούς παράγοντες όπως ΜΑΤ, τραμπούκους, συνδικαλιστές της κλανιάς, μπάχαλους και λοιπά στοιχεία, που μειώνουν τον ικανό πληθυσμό των καταλυτών με εκθετικό ρυθμό.

Εγώ τα έχω παρατήσει, δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι για να δουλέψει το σύστημα.


11 comments:

the muppet show girls said...

Παραλείψατε να αναφέρετε και τους γονείς-ψηφοφόρους, τα κονδύλια σε μορφή πακτωλού που φθάνουν σε λάθος χέρια. Παρακαλώ ενσωματώστε τα στο επιστημονικό κατά τα άλλα πρότυπό σας.
(BioLoge, σε λίγο καιρό και μετά τις εξαγορές από τους Γερμανούς, να σε δω πώς θα δουλέψει ο αντιδραστήρας με...γαλλικό νεράκι!)

Φιλιά

Lucha Libre said...

Α, να μια διαθεματική προσέγγιση.

Να δυο εξίσου αφελή σενάρια:

α) Χάρη στις αντίξοες περιβαλλοντικές συνθήκες, τους περιορισμένους πόρους, την ανάπτυξη αυξημένου αριθμού αντιβιοτικών παραγόντων καθώς και άλλων σύνθετων δυσμενών συνθηκών, το υπόστρωμα, αλλά και οι καταλύτες, παραμένουν εγκλωβισμένοι σε συνεχή αντιδραστικά loops, που αν και διαθέτουν μια ξέφρενη δραστηριότητα δεν είναι ικανά να παράγουν προϊόντα. Αντιθέτως, τελικά, με τη χρόνια επανάληψη των φαινομένων αποδυναμώνονται τόσο οι καταλύτες, όσο και το υπάρχον υπόστρωμα. Μόνο θλιβερό αποτέλεσμα: ο κακός ψόφος της ανώτατης εκπαίδευσης,και όχι μόνο.

β) Λαμβάνουμε υπ΄όψη την ύπαρξη ετέρων καταλυτών, ποσοτικά ασθενέστερων αλλά με δυναμική περιβαλλοντική επίδραση. Αυτοί δεν σώζουν την κατάσταση, αλλά συντελούν στην παραγωγή υψηλού ποιοτικά προϊόντος, καθώς και στην ανάσχεση μεγάλου μέρους των συνεπειών της παρουσίας κάθε είδους αντιβιοτικών παραγόντων.

Με δυο λόγια είναι αυτό που λέει η μητέρα μου: ο κόσμος αλλάζει από τις μειοψηφίες. (και αυτή είναι η 2η φορά που το λέω αυτό σήμερα.)

Θα πάρω τη δεύτερη εκδοχή, γιατί είμαι αφελής και ρομαντική κατά πλάτος.(Καλά, μου πήρε πολλή ώρα να τα πω αυτά.)

(

phd said...

Συνάδελφε, η ιδέα σου να παραλληλίσεις πανεπιστήμια και βιοαντιδραστήρες μου άρεσε πολύ. Που την είδες την διαστροφή όμως; Στο σελφ-προμοτάρισμα;;;χαχαχα.
Τις προβληματικές κυτταροκαλλιέργειες, τις ξαναπιάνουμε από την αρχή, με μικρό αρχικό αριθμό κυττάρων. Πετάμε ή φυλάμε τα υπόλοιπα που είναι άχρηστα και ελέγχουμε ξανά όλες τις συνθήκες καλλιέργειας, βλέπε αλλάζουμε μερικά πράγματα.
Η λύση στο πρόβλημα μας είναι λοιπόν ...περισσότερο χάλι, να πιάσουμε πάτο εντελώς, η πλήρης εγκατάλειψη...για ανασυγκρότηση απ΄ την αρχή. Συρρίκνωση πριν την ανάπτυξη...Λεω βλακείες γιατί μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, το μέγεθος του πανεπιστημιο-αντισδραστήρα είναι κοντά σε οργανισμό-τέρας και όχι σε καλλιεργούλα και γιατί πάνω σ΄ αυτά τα θέματα σπάω το κεφάλι μου και ’γω, ξανά και ξανά…
Y.Γ: Πολύ πετυχημένη η φώτο.

BioLogos said...

@muppet
Good point!!Kαι μερικές φορές είναι λάθος οι άνθρωποι που θα κρίνουν που θα πάνε τα χρήματα.

@Ινκο
Με εκπλήσσεις!
Το πρώτο σενάριο που τονίζεις είναι η κατάσταση ακριβώς όπως έχει και το δεύτερο είναι και η δική μου ελπίδα.
Το δικό μου μοτο είναι περιμένοντας το χειρότερο και ελπίζοντας για το καλύτερο.

@πουχουντου
Αν κατάλαβα καλά εννοείς ότι μια λύση θα ήταν και η μείωση των εισακτέων.
Αυτό είναι άλλη μια τραγική πραγματικότητα, όπου δεν υπάρχει ισοκατανομή σπουδαστών,υπερκορεσμός των κεντρικών τμημάτων (άπειροι φοιτητές=χαμός), ερήμωση περιφερειακών, κυρίως ΤΕΙ και στην περίπτωση που οι καθηγητές ζητούν από το Υπουργείο λιγότερους φοιτητές, το δεύτερο στέλνει τους διπλάσιους.

Τίγκαρε και θα σκάσει.

A.BU.D. said...

KATW OI PRODOTES KAI O TYRANOS DR FLANTZAS! H TZATZOYFIA EINAI BUCLERIANH!

Anonymous said...

Ας εμπλουτισω το μοντελο σου με λιγη θερμοδυναμικη που αγνωεις ειτε γιατι δεν σου την διδαξαν ειτε γιατι την περασες νυχτα!
Καθε κλειστο συστημα ειναι συστημα μεγιστης εντροπιας και παραλληλα ελαχιστης ενεργειας. Με την εισροη ενεργειας στο συστημα η εντροπια μειωνετε και η ενεργεια αυτη "αποθηκευετε" στα "μορια" τπυ συστηματος και κατω απο καταληλες διεργασιες μπορει να παραχθει "εργο"
Το θεμα ειναι πως το ελληνικο δημοσιο πανεπιστημειο μιαζει για τις ηγεσιες μας σαν το σαραβαλακι που εχουμε στο γκαραζ.
-Δεν το πουλαμε γιατι δεν πιανει τιποτα!
-Δεν το πεταμε γιατι ειμαστε συναισθηματηκα δεμενοι μαζι του!
παρολα αυτα μας παει απο το σπιτι στην δουλεια (με χιλια ζοργια) αλλα δεν μας νοιαζει γιατι το παραταμε σε οποια γωνεια βρουμε χωρις να μας νοιαζει αν θα το γρατζουνησουν ή θα το τρακαρουν!
Το προβλημα ομως δεν ειναι το σαραβαλακι αλλα τα χαλια οικονομικα μας που δεν μας επιτρεπουν να παρουμε καινουργιο αμαξι και ετσι εχουμε αρχισει να επεξεργαζομαστε εναλλακτικες λυσεις τυπου:
-Παπακι (δεν θα με τρωει η κινηση, αλλα θα γαμεις και θα βρεχεσε που λεει και ενας φιλος)
-Μεταχειρισμενο Smart με δωσεις(και πως θα το βγαλεις στην εθνικη τον κουβα!)
Οποιος καταλαβε καταλαβε!

BioLogos said...

Την πέρασα δε λαμόγιο γουέη...SOS,SOS και ότι γίνει.Γαμώ τον Γκιμπζ μου.

Έριξες ωραία ιδέα στη μοντελοποίηση του συστήματος αλλά δεν έπιασα κάτι.
Το μεταχειρισμένο Σμαρτ δεν θα μπορέσει να φτάσει σε ταχύτητες τα άλλα αυτοκινητάκια προφανώς καθώς είναι καναπές με ρόδες αλλά σου έχω κάτι άλλο, παρόμοιο με αυτό που ετοιμάζει το Υπουργείο.
Δηλαδή λήζινγκ λιμουζίνας με ρόδες από κάρο.
Γιατί όταν υπάρχει πρόβλημα,το κράτος επιλέγει να μεταθέτει το θέμα αλλού παρουσιάζοντας το άγιο δισκοπότηρο/λύση, που είναι τα ιδιωτικά.

Ας πάει πρώτα το 0.5% του ΑΕΠ για την έρευνα στο 3% και θα έβλεπαν όλοι αισθητές διαφορές.Δίχως πελατειακές σχέσεις και χωρίς πρόχειρο σχεδιασμό έρευνας, που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στην παρούσα κατάσταση στο χώρο.
Αλλά...καλύτερα να πληρώνουμε βουλευτικές αποζημιώσεις,μίζες δεξιά και αριστερά,αργόμισθους και όλα τα υπόλοιπα.
Είμαστε στον αυτόματο πιλότο,σε όλους τους τομείς και από κωλοφαρδία δεν έχουμε βαρέσει το μεγάλο παγόβουνο...ακόμα!

Anonymous said...

ΜΗν ξεχνας οτι στα πανω απο 3 χιλιαδες χρονια ιστοριας αυτου του εθνους παντα "εκ των εσω" την παταει αυτος ο λαος (Εφιαλτες, κερκοπορτες,κλπ)
Αυτο που με τσαντιζει πιο πολυ ειναι αυτο το "μη κερδοσκοπικα" ιδιοτικα πανεπιστημεια!
Πολυ θα ηθελα να δω τον μαλακα ιδιοτη που θα βαλει τα λεφτα του για να μην εχει κερδος απο αυτην την ιστορια!
Ποιος δουλευει ποιον τελικα?
Οι πολιτικοι μας εμας με αυτα που λεμε ή εμεις τους πολιτικους μας που τους ξαναψηφιζουμε καθε 4 χρονια τους ιδιους και τους ιδιους?

Aggelos Spyrou said...

Ρε, μήπως να πήγαινα να ρίξω κανένα τζόκερ;

Σταρχιδικές Φακεμόλες said...

ΚΑΙ ΕΔΩ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΟΥΜΠΑΡΕ, ΣΟΡΥ ΠΟΥ ΞΕΧΑΣΑ ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΟΥ ΜΠΛΟΓΚ, ΕΙΠΑ ΝΑ ΕΠΙΑΝΟΡΘΩΣΩ ΤΩΡΑ. ΚΑΙ ΕΙΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ.

BioLogos said...

@Thermos
Τα έχουμε ξαναπει.Από τους πιο αναξιόπιστους και κωλοτούμπες είμαστε αλλά...μας απασχολούν τα μεγάλα και τα σημαντικά γι αυτό.

@Άγγελος
Βάλε και μένα μέσα να βγάλουμε τίποτα συνεταιρικά.

@Κουμπάρος
Ευχαριστώ ρε!!!Και με πέθανες στο γέλιο με τα ποστς σου!

Powered By Blogger